OGÓLNE WARUNKI SPRZEDAŻY I DOSTAW P.H.U. WEMA Pro – Tech w Sławoborzu
I. Postanowienia ogólne.
§ 1. Niniejsze Ogólne Warunki Umów Sprzedaży mają zastosowanie do wszystkich umów sprzedaży towarów i świadczenia usług zawieranych przez P.H.U. WEMA Pro -Tech w Sławoborzu jako Sprzedawcy.
§ 2. Użyte w niniejszych Ogólnych Warunkach Umów Sprzedaży określenia oznaczają:
Sprzedający – WEMA Pro -Tech 78-314 Sławoborze ul. Środkowa 11b
Kupujący – podmiot będący drugą stroną umowy sprzedaży (kontrahent);
Ogólne Warunki Umów Sprzedaży – niniejsze Ogólne Warunki Umów Sprzedaży zawieranych przez P.H.U. WEMA Pro -Tech w Sławoborzu;
Towar – wyroby stalowe sprzedawane przez P.H.U. WEMA Pro -Tech w Sławoborzu;
Usługa – wszelkie usługi świadczone na rzecz Kupującego przez Sprzedawcę będące w związku z zawartą umową sprzedaży.
§
3. Niniejsze Ogólne Warunki Umów Sprzedaży są jedynym
uregulowaniem umownym wiążącym strony w zakresie sprzedaży
towarów i świadczenia usług. Tym samym strony wyłączają
stosowanie innych wzorców umownych (ogólne warunki umowy, warunki
sprzedaży, wzory umowy, regulaminy itp.) stosowanych/ustalonych przez
Kupującego.
§ 4. Postanowienia niniejszych Ogólnych Warunków Umów Sprzedaży mogą być zmienione jedynie w formie pisemnej (w tym także w drodze e-mail, fax) pod rygorem nieważności. Zawarcie odrębnej umowy sprzedaży lub świadczenia usług wyłącza stosowanie niniejszych Ogólnych Warunków Umów Sprzedaży tylko w zakresie uregulowanym w niej w sposób odmienny.
II. Zawarcie umowy sprzedaży.
§ 5. Oferty sprzedaży towaru Sprzedającego są na życzenie Kupującego sporządzane w formie pisemnej i doręczane mu pocztą, faxem, e-mailem lub osobiście.
§ 6. W celu zawarcia umowy sprzedaży Kupujący składa pisemne zamówienie, opatrzone pieczęcią firmy, datą i podpisem osoby zamawiającej wraz z podaniem imienia i nazwiska.
§ 7. Na życzenie Kupującego, Sprzedający w terminie uzgodnionym z Kupującym pisemnie potwierdzi przyjęcie zamówienia.
§ 8. W przypadku jakiejkolwiek zmiany oferty Sprzedającego lub wprowadzenia do niej zastrzeżeń przez Kupującego w zamówieniu, umowa zostaje zawarta dopiero z chwilą pisemnego potwierdzenia przez Sprzedającego przyjęcia zamówienia ze zmianami lub zastrzeżeniami.
§ 9. Dla ważności zawarcia umowy sprzedaży lub jej zmiany wszystkie oświadczenia wymieniane pomiędzy stronami w tym zakresie, powinny być doręczone drugiej stronie na piśmie pocztą, faxem, e-mailem lub osobiście.
§ 10. Wszelkie porozumienia, zapewnienia, przyrzeczenia, gwarancje i zmiany umowy sprzedaży składane ustnie przez pracowników Sprzedającego w związku z zawarciem umowy sprzedaży lub złożeniem oferty nie są wiążące.
§ 11. W przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od Sprzedającego, a dotyczących dostawcy towaru, Sprzedawca nie będzie mógł wykonać umowy w całości lub w części, przysługiwać mu będzie w terminie trzech miesięcy od zawarcia umowy prawo odstąpienia od niej w całości lub w części. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za ewentualną powstałą przez to szkodę.
III. Zawarcie umowy świadczenia usług.
§ 12. W celu zawarcia umowy świadczenia usług Kupujący składa pisemne zamówienie, opatrzone pieczęcią firmy, datą i podpisem osoby zamawiającej wraz z podaniem imienia i nazwiska.
§ 13. Na życzenie Kupującego, Sprzedający w terminie uzgodnionym z Kupującym pisemnie potwierdzi przyjęcie zamówienia na świadczenie usług wykonywanych przez Sprzedającego.
§ 14. Dla ważności zawarcia umowy świadczenia usług wszystkie oświadczenia wymieniane pomiędzy stronami w tym zakresie, powinny być doręczone drugiej stronie na piśmie pocztą, faxem, e-mailem lub osobiście.
§ 15. Usługi związane z towarem niezakupionym od Sprzedającego i nie będące przedmiotem zawartej umowy świadczenia usług, mogą być wykonywane przez pracowników Sprzedającego w miarę możliwości technicznych i dysponowania odpowiednią ilością czasu. Usługi te są świadczone odpłatnie.
IV. Cena.
§ 16.
Cena towaru określana jest każdorazowo w ofercie lub potwierdzeniu zamówienia.
Cena podana w ofercie Sprzedającego obowiązuje w terminie w niej wskazanym.
§ 17. Cena usługi związanej ze sprzedanym przez Sprzedającego towarem określana jest przez Sprzedającego każdorazowo w formie pisemnej przed rozpoczęciem załadunku.
§ 18. Ceny podawane przez Sprzedającego są zawsze cenami netto, do których należy doliczyć podatek od towarów i usług według stawek obowiązujących w dniu wystawienia faktury VAT.
§ 19. Jeżeli cena będzie podana w walucie innej niż PLN, przyjmuje się, że cena została ustalona w PLN przeliczając ją na złote według średniego kursu sprzedaży danej waluty w Banku PEKAO S.A. prowadzącego rachunek Sprzedającego, z dnia dokonania sprzedaży
§ 20.
W przypadku, gdy po zawarciu umowy wystąpią nieprzewidziane okoliczności uzasadniające podwyższenie ceny zamówionego towaru, w szczególności podwyższenie cła, wprowadzenie opłat celnych dodatkowych, innych obciążeń publicznoprawnych, nieoczekiwany gwałtowny wzrost kursu waluty będącej podstawą przeliczenia (§19), Sprzedający ma prawo do jednostronnego podwyższenia ceny towaru w stopniu uwzględniającym faktyczny wzrost poziomu jego czynników cenotwórczych.
Uprawnienie określone w ust. 1 przysługuje Sprzedawcy również w przypadku:
wzrostu kosztów produkcji lub zakupu towaru w stosunku do cen z chwili zawarcia umowy,
gdy Sprzedający nie wystawił Kupującemu potwierdzenia zamówienia.
§ 21. Sprzedający zastrzega, że przy sprzedaży towarów wg tzw. przelicznika wagi teoretycznej, przy której ciężar towaru ustalany jest według jego objętości, wagę towaru określa się na podstawie wag teoretycznych określonych w odpowiednich normach.
§ 22. Kupujący zobowiązuje się do zapłaty należności z tytułu sprzedaży towaru oraz świadczenia usług w terminie wskazanym w fakturze VAT. Płatność uważa się za dokonaną w chwili wpływu środków na rachunek bankowy Sprzedającego.
§ 23. Kupujący może dokonać potrącenia swojej wierzytelności z wierzytelności Sprzedającego tylko za zgodą Sprzedającego. V. Prawo własności.
§
24. Sprzedający zastrzega, że prawo własności sprzedawanego
towaru przejdzie na
Kupującego dopiero w momencie zapłaty
całości ceny na rzecz Sprzedającego. W przypadku połączenia
lub pomieszania rzeczy strony stają się współwłaścicielami
całości.
§ 25.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi ze Sprzedającego na Kupującego z chwilą załadowania towaru w magazynie Sprzedającego na samochód Kupującego bądź przewoźnika świadczącego Kupującemu usługę transportową.
Jeżeli Sprzedający świadczy Kupującemu usługę transportową, ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi ze Sprzedającego na Kupującego z chwilą dostarczenia towaru na miejsce przeznaczenia.
§ 26. Utrata lub uszkodzenie towaru wydanego Kupującemu lub dostarczonego przez Sprzedającego na miejsce przeznaczenia nie zwalnia Kupującego z obowiązku zapłaty za sprzedany towar.
VI. Wydanie i odbiór towaru, jego właściwości.
§ 27. 1. Kupujący zobowiązuje się do starannego zbadania towaru w chwili jego odbioru pod względem ilościowym, zgodności ze specyfikacją techniczną określoną w umowie oraz ewentualnych widocznych wad.
Po zbadaniu towarów podpisany zostanie dokument jego wydania (dokument WZ), który oznacza potwierdzenie zgodności parametrów wydanego towaru ze specyfikacją techniczną określoną w umowie i braku wad, które mogłyby zostać wykryte przy starannym zbadaniu towaru w chwili jego odbioru.
Kupujący nie może się zwolnić z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, i od skutków ich niedochowania powołując się na przyjętą praktykę obrotu i odbioru.
Jeżeli Kupujący przetworzy towar w jakikolwiek sposób, Sprzedający zostaje zwolniony z odpowiedzialności za niezgodności odebranego towaru z zamówieniem lub potwierdzeniem przyjęcia zamówienia.
Sprzedający ma prawo wydać towar z tolerancją do max. +10% ilości zamówionej z powodu całości formatów lub długości fabrycznych/producenta wydawanego towaru. ( W szczególności dotyczy to nienaruszalności formatów wyprodukowanych arkuszy blach, długości pojedynczych sztang rur oraz długości prętów powyżej średnicy 50mm).
§ 28. Strony ustalają, że koszt załadunku towaru do transportu spoczywa na Sprzedającym, a koszt rozładunku na Kupującym, niezależnie od tego kto ponosi koszt transportu.
§ 29.
Sprzedający gwarantuje załadowanie towaru w danym dniu roboczym tylko i wyłącznie umówionym wcześniej na załadunek Kupującym
Samochód do załadunku przygotowuje kierowca samochodu Kupującego
Odpowiada on też za zabezpieczenie towaru na czas transportu.
§ 30. Sprzedający zastrzega sobie prawo do odmowy wcześniejszego niż umówiony terminu przygotowania towaru.
§ 31. Na terenie Sprzedającego zabrania się Kupującemu, jak i przewoźnikom, samowolnych prac związanych z obróbką towaru Sprzedającego, jak i rzeczy nie zakupionych u Sprzedającego.
§ 32. Przekazywane Kupującemu przez Sprzedającego wraz z towarem dokumenty dotyczące jakości towaru lub określające jego parametry i właściwości techniczne, w szczególności atesty, aprobaty, świadectwa jakości, nie stanowią potwierdzenia Sprzedającego zawartych w nich danych, a tym samym nie stanowią zapewnienia Sprzedającego, że towar spełnia zawarte w nich kryteria. Dokumenty te stanowią informację Sprzedającego, że zgodnie z oświadczeniem producenta towar został wykonany zgodnie z wskazanymi w nim kryteriami.
§ 33. Sprzedający zobowiązuje się do przekazania dokumentów wymienionych w § 32 dla towaru pełnowartościowego w terminie max.14 dni od dnia wydania towaru.
§ 34. Kupujący ponosi odpowiedzialność za prawidłowy rozładunek samochodu.
§ 35. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za towar oznaczony jako „materiały pozagatunkowe” także w przypadku przekazania dokumentów wymienionych w § 32. W takim przypadku zostaje również wyłączona odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi.
§ 36.
Kupujący bierze na siebie ryzyko z tytułu przeznaczenia i zastosowania zakupionego u Sprzedającego towaru.
Wszelkie informacje dotyczące przeznaczenia i zastosowania oferowanego przez Sprzedającego towaru są udzielane na zasadzie grzecznościowej i nie stanowią podstawy roszczeń z tytułu przeznaczenia i zastosowania konkretnego towaru.
VII. Wady towaru.
§ 37. Kupujący ma obowiązek powiadomić Sprzedającego o wadach zakupionego towaru, których nie da się wykryć mimo bardzo starannego zbadania przy odbiorze, niezwłocznie po ich wykryciu (najpóźniej w ciągu siedmiu dni), jednak nie później niż 12 miesięcy od dnia wydania towaru, pod rygorem utraty gwarancji na zakupiony towar.
§ 38. Zawiadomienie o wadzie towaru (reklamacja) musi być złożone w formie pisemnej za potwierdzeniem odbioru.
§ 39. W przypadku złożenia reklamacji, Kupujący ma obowiązek udostępnić Sprzedającemu wadliwy towar w celu jego zbadania na każde wezwanie.
§ 40. Sprzedający może zlecić przeprowadzenie ekspertyzy technicznej w celu stwierdzenia istnienia wady. W takim przypadku rozpatrzenie reklamacji nastąpi po otrzymaniu ekspertyzy.
§ 41. Rozstrzygnięcie reklamacji nastąpi w formie pisemnej pod rygorem nieważności, po zbadaniu przez Sprzedającego reklamowanego towaru na podstawie otrzymanych od producenta dokumentów lub zleconej ekspertyzy materiału.
§ 42. W przypadku uwzględnienia reklamacji, Sprzedający wymienia wadliwy towar na wolny od wad na swój koszt w terminie uzgodnionym z Kupującym. W przypadku konieczności poniesienia przez Sprzedającego dodatkowych kosztów wymiany towaru lub wymiana taka jest niemożliwa z przyczyn niezależnych od Sprzedającego, Sprzedający może odmówić wymiany towaru i zwrócić Kupującemu wartość wadliwego towaru.
§ 43. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi w przypadku, gdy:
Kupujący przetworzył towar.
Wady towaru powstały w trakcie transportu z magazynu Sprzedającego do miejsca odbioru towaru przez Kupującego.
Wady towaru powstały w trakcie jego rozładunku.
Kupujący dokonał naprawy towaru bez pisemnej zgody Sprzedającego.
§ 44. Sprzedający zwolniony jest z odpowiedzialności za wady towaru, gdy są one spowodowane nienależytym jego wykonaniem przez producenta. Wyłącza się w tym zakresie również odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi.
§ 45. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, licząc od dnia kiedy towar został Kupującemu wydany.
§ 46. Złożenie reklamacji, nie zwalnia Kupującego z obowiązku zapłaty za wydany mu towar.
VIII. Opóźnienia w wykonaniu umowy sprzedaży, odpowiedzialność.
§ 47. W przypadku opóźnienia się Kupującego z uregulowaniem całości lub części należności za wydany towar lub wykonaną usługę, Sprzedający ma prawo do naliczenia Kupującemu odsetek ustawowych za czas opóźnienia.
§ 48. W przypadku, gdy Kupujący opóźnia się z terminowym uregulowaniem należności za jakąkolwiek fakturę wystawioną mu wcześniej przez Sprzedającego, Sprzedający ma prawo do powstrzymania się od wykonania wszelkich zawartych umów sprzedaży (w tym z wydaniem towaru Kupującemu) do czasu uregulowana przez niego zaległych należności wraz z należnymi odsetkami.
§ 49. Jeżeli Kupujący opóźnia się z płatnością jakiejkolwiek należności więcej niż 30 dni, Sprzedający ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży bez wyznaczania dodatkowego terminu. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za powstałą z tych przyczyn szkodę.
§ 50.
W przypadku, gdy Sprzedający udzielił Kupującemu tzw. kredyt kupiecki (płatność z odroczonym terminem zapłaty) i sytuacja finansowa Kupującego ulegnie pogorszeniu, Sprzedający może go ograniczyć lub cofnąć w każdym czasie.
Ocena sytuacji finansowej Kupującego podlega w całości ocenie Sprzedającego.
§ 51. W przypadku, gdy zwłoka Sprzedającego w wydaniu towaru przekroczyła jeden tydzień Kupujący ma prawo domagać się zapłaty kary umownej w wysokości 0,1% wartości netto wydanego z opóźnieniem towaru za każdy dzień zwłoki, licząc od terminu wydania towaru określonego w potwierdzeniu przyjęcia zamówienia.
§ 52. Kara określona w § 51 nie może przekroczyć 10% wydanego nieterminowo towaru i może być naliczona Sprzedającemu tylko w przypadku, gdy Kupujący po złożeniu zamówienia otrzymał od Sprzedającego pisemne potwierdzenie przyjęcia zamówienia.
§ 53. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności związanej z nieterminowym wydaniem towaru, jeżeli:
opóźnienie wynika z nieterminowego dostarczenia towaru Sprzedającemu przez dostawcę towaru,
opóźnienie spowodowane jest wstrzymaniem wydania towaru przez Sprzedającego, o którym mowa w § 48 niniejszych Ogólnych Warunkach Umów Sprzedaży.
§ 54. W przypadku, gdy Kupujący opóźnia się z odebraniem towaru dłużej niż jeden tydzień, licząc od terminu wydania towaru określonego w potwierdzeniu przyjęcia zamówienia, Sprzedający ma prawo naliczyć Kupującemu karę umowną w wysokości 0,1% wartości netto odebranego z opóźnieniem towaru za każdy dzień zwłoki z zastrzeżeniem, że kara ta nie może być naliczana za więcej niż za 30 dni opóźnienia w odbiorze towaru.
§ 55. W przypadku, gdy Kupujący opóźnia się z odebraniem towaru dłużej niż 30 dni, licząc od terminu wydania towaru określonego w potwierdzeniu przyjęcia zamówienia, Sprzedający ma prawo naliczyć jednorazową karę umowną w wysokości 25% wartości brutto nieodebranego w terminie towaru jeżeli Kupujący nie dokonał przedpłaty na jego zakup.
§ 56. W przypadku, gdy Sprzedający wstrzyma się z wydaniem towaru Kupującemu na podstawie § 48 niniejszych Ogólnych Warunkach Umów Sprzedaży przyjmuje się, że Kupujący opóźnia się z odbiorem towaru i na tej podstawie naliczona zostanie mu kara umowna na podstawie § 54 i § 55 niniejszych Ogólnych Warunkach Umów Sprzedaży.
§ 57. W przypadku, gdy szkoda przewyższa wartość zastrzeżonej kary umownej, Sprzedający ma prawo dochodzić odszkodowania uzupełniającego.
§ 58. Odszkodowanie za szkody wyrządzone niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy ograniczone jest do wartości brutto zamówionego towaru.
§ 59. Obie strony umowy sprzedaży mają prawo do odstąpienia od naliczania kar umownych.
§ 60. Sprzedawcy przysługuje prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży w ciągu trzech miesięcy od dnia jej zawarcia bez ponoszenia przez niego kar w przypadku, gdy przyczyny odstąpienia od umowy sprzedaży są niezależne od Sprzedającego, a dotyczą jego dostawcy lub sił wyższych.
IX. Postanowienia końcowe.
§ 61. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Ogólnych Warunkach Umów Sprzedaży mają zastosowanie wyłącznie obowiązujące przepisy prawa polskiego, a w szczególności Kodeksu Cywilnego.
§ 62. W przypadku, gdy poszczególne postanowienie niniejszych Ogólnych Warunkach Umów Sprzedaży okazałoby się sprzeczne z obowiązującym prawem albo zostanie uznane za nieważne lub bezskuteczne na mocy orzeczenia właściwego sądu, nie będzie to miało wpływu na ważność i skuteczność pozostałych postanowień. W takim przypadku strony zobowiązują się odpowiednio zmienić postanowienie z zachowaniem uprzedniej intencji stron.
§ 63.
W przypadku ewentualnego sporu, strony zobowiązują się do dołożenia wszelkich starań w celu polubownego ich rozstrzygnięcia w drodze bezpośrednich rokowań.
W przypadku niemożności polubownego rozwiązania sporu, właściwym do jego rozstrzygnięcia będzie sąd powszechny właściwy dla siedziby Sprzedającego.
§ 64. Niniejsze Ogólne Warunki Umów Sprzedaży wchodzą w życie z dniem 15 lipca 2010 roku.